Poprad a Vysoké Tatry

Štrbské pleso
Prodloužený víkend ve Vysokých Tatrách jsme si nadělili jako odměnu za úspěšně dokončený projekt v práci. Hlavním cílem byl zasloužený odpočinek, letadlo místo dlouhých hodin v autě proto byla jasná volba.
Štrbské pleso

Poprad a Vysoké Tatry

Prodloužený víkend ve Vysokých Tatrách jsme si nadělili jako odměnu za úspěšně dokončený projekt v práci. Hlavním cílem byl zasloužený odpočinek, letadlo místo dlouhých hodin v autě proto byla jasná volba.

Výška letu: mezi 500 a 2.250 metry
Cestovní rychlost: až 230 km/h
Letový čas: 2 hodiny 45 minut
Délka: 520 km
Trasa: Brno – Poprad – Brno

Mapa

Poprad a Vysoké Tatry
Poprad a Vysoké Tatry

Průběh dne

Pátek
7:30 Odlet Brno
9:00 Přílet Poprad

Neděle
18:00 Odlet Poprad
19:15 Přílet Brno

Příprava začíná už čtvrtek večer, kdy místo sklenky dobrého vína jdeme brzy spát. V pátek si bereme volno, abychom využili na maximum prodlouženého víkendu a snídali už v Tatrách. Po příjezdu na letiště vidíme pár obláčků ve střední výšce a mírný východní vítr slibuje odlet nejkratší cestou do destinace.

Kdo rád cestuje prstem po mapě, mohl si všimnout, že Vysoké Tatry leží téměř na stejné 49. rovnoběžce jako Brno. V navigaci máme nastavených pár traťových bodů tvořících téměř dokonalou přímku až do Popradu. Cessna svižně nastoupá do letové hladiny a stačí jen udržovat směr letu rovnou za nosem.

Brzy po vzletu shlížíme postupně na zámky, hrady a sakrální stavby ve Slavkově, Bučovicích, Buchlově a Velehradu. O výletu dedikovaným těmto místům se dočtete v článku památky Jižní Moravy. 

Přeletíme Chřiby a z dálky vyhlížíme 170 metrů vysoký komín otrokovické teplárny. Ta nás nezajímá tolik, jako přilehlé letiště. V roce 1931 ho postavila firma Baťa pro rozvoj letecké přepravy. Rok poté si z něj Tomáš Baťa vynutil vzlet přes nepříznivé podmínky, za což pár minut poté zaplatil životem. Zahrávat si s počasím se nevyplácí, toto pravidlo musí mít zodpovědný pilot stále na paměti.

Za pár minut pozorujeme po pravé straně menší vodní nádrž u Luhačovic a zahlédneme i kolonádu sevřenou mezi kopci. Nad Vizovickou vrchovinou posilujeme zrak hrou Krávy! kdy počítáme, kdo spatří na pastvinách více stád dobytka. Mineme Valašské Klobouky, nad Bílými Karpaty se rozloučíme s českým řídícím a přeladíme na frekvenci žilinského okrsku. 

Bílé Karpaty
Bílé Karpaty

Vysílač na vrcholku Velká Lúka přesahující výšku 100 metrů slouží jako další vizuální traťový bod. Od něj už vidíme řeku Váh vinoucí se společně s dálnicí D1 severně od Velké Fatry až do Ružomberoku. 

Místní papírna Mondi jede naplno, k nebi líně stoupá kondenzovaná pára z komína. Máme naštěstí dostatečný odstup, tak si s ohřátým vzduchem neděláme starosti.

Větší radost nám dělá vodní nádrž Bešeňová a za ní mnohem rozsáhlejší Liptovská Mara. Slunce ještě stále nízko nad obzorem dává hladině nezaměnitelnou barvu, jakou z dálnice ležící vedle přehrady těžko uvidíte. Na konci Liptovské Mary hledíme vpravo na Chopok, pod nímž se v rozeklané Demänovské dolině válí cáry ranní mlhy, která se nám postupně rozpouští před očima.

Liptovská Mara
Liptovská Mara

Kriváň je první z vrcholů Vysokých Tater poutajících pozornost. O víc jak tisíc metrů níže ležící Štrbské pleso vypadá jako drobné jezírko krčící se pod mohutnými horami. Při pohledu více do dálky nacházíme i typické obrysy Gerlachovského a Lomnického štítu ostře kontrastující proti dopolednímu světlu. Přestože z ptačí perspektivy máme celý masiv jako na dlani, probouzí v nás respekt před silou přírody.

Tatry
Tatry

Díky převládajícímu proudění z východu jdeme na přistání rovnou ze směru letu. Kola se dotknou asfaltu uprostřed 2.600 metrů dlouhé dráhy, dosednutí na jejím začátku by znamenalo víc jak kilometr pojíždění na stojánku. Po zaparkování nás uvítá milý personál a po krátkém transferu si vychutnáváme snídani v oblíbené restauraci s výhledem na probouzející se Štrbské pleso. Objednáváme mimózu a připíjíme si na perfektní začátek výletu podřízeného jednoduchému pravidlu: žádný stres, maximální pohoda.

Štrbské pleso
Štrbské pleso

Kombinujeme odpočinek ve wellnes s horskými tůrami. Ještě v neděli strávíme celý den dobýváním vrcholů, odlet máme až v 18 hodin. Především nemusíme ztratit půl dne cestou zpět, ale večer také obvykle zaručuje klidnější počasí a příjemnější let.

Trasa zpět vede beze změn po známých místech z pátku. Jen řídící ze Žiliny upozorňuje na aktivitu paraglidů kolem Velké Lúky na Malé Fatře. Sledujeme, jak pomalu krouží nad kopečky, kterým se začínají protahovat stíny. V cestovní hladině si pochvalujeme východní vítr zkracující let zpět do Brna o celých 15 minut oproti plánu.

Dostáváme povolení na krátké finále a po hodině a čtvrt od vzletu z Popradu jsme zpátky doma. Plní energie a s pocitem, že jsme byli pryč výrazně déle, než pouze necelé tři dny. Létání totiž dělá svět menším, ale také čas díky němu plyne úpně jinak.

Letěli jsme oblíbenou Cessnou 172.

Proč letadlem s Volantis Advisory s.r.o.:

  • piloti se zkušenostmi z destinací, víme kam stojí za to zajít
  • před letem i po letu nespěcháme – fotky, seznámení s letadlem
  • letadlo má pečlivě umytá okna pro fotky bez chybičky
  • kvalitní sluchátka s maximálním tlumením hluku
  • zážitek z odletu z mezinárodního letiště Brno v malém letadle
  • kyslík na palubě v případě potřeby
  • krásný DÁRKOVÝ POUKAZ pokud je let překvapením
  • dostanete detailní mapu s trasou a významnými body pro přehled během letu