Výška letu: mezi 500 a 3.000 metry
Cestovní rychlost: až 220 km/h
Letový čas: 4,5 hodiny
Délka: 780 km
Trasa: Brno – Krems – Zell am See – Salzburg – Linec – Brno.
Trasa letadlem
Průběh dne
09:00 Předletová příprava na letišti
10:00 Odlet z Brna
10:30 Údolí Wachau, klášter Melk
11:00 Národní park Kalkalpen, přílet do Alp
11:30 Schladming a Dachstein
12:00 Přílet do Zell am See
14:00 Odlet ze Zell am See
14:30 Berchtesgaden, Orlí hnízdo
14:45 Přílet Salzburg
16:00 Odlet Salzburg
16:30 Linec
17:15 Přelet hranic do ČR, Vranovská přehrada
17:45 Přistání v Brně
Z tohoto letu jsme byli opravdu nadšení! Mnozí z nás po Alpách rádi proháníme kola, motorky, nebo auta a zažít je z letadla byl další velký cestovatelský cíl. Předpověď počasí nám přála, slunečno s mírným západním větrem a oblohou bez mráčků. Letadlo čerstvě po pravidelné technické prohlídce a letové prostory bez omezení. Zbývalo už jen natankovat a vzlétnout.
Tradičně startujeme z domovského letiště v Tuřanech, kde je čilý provoz odpovídající letní sezóně. Chvíli vyčkáváme před vstupem na dráhu, než ji uvolní dopravní Boeing a už po pár minutách po vzletu vidíme Pálavu. U vodní nádrže pozorujeme pláž obsypanou lidmi, přeletíme nad rybníkem Vrkoč a za necelou půlhodinu po vzletu překračujeme hranice do Rakouska.
Za dvacet minut od českých hranic nás vítá Kremž. Vlétáme do údolí Wachau patřící mezi kulturní dědictví UNESCO s historií sahající až do římské doby. Malebné středověké vesničky se střídají se vinicemi produkující světoznámá vína. Sklesáme do nižší letové výšky a údolí proletíme přímo nad Dunajem pro ty nejlepší výhledy. Kluci na zadních sedadlech hrají hru kdo najde víc hradů posetých na úbočích okolních kopců.
Údolí Wachau končí ve městě Melk, ve kterém už z dálky vidíme největší benediktinský klášter v Evropě z 11. století. Celý soubor historických budov v čele s chrámem je perlou barokní architektury a také se po zásluze řadí mezi památky chráněné UNESCO. S délkou 362 metrů je opravdu nepřehlédnutelný a při pohledu z výšky nám jeho monumentálnost bere dech.
Po další půlhodině nás vítají Alpy národním parkem Kalkalpen. Třetí největší park v Rakousku vyniká vápencovými vrcholky pokrytými starobylým bukovým lesem. Díváme se na nedotčenou přírodu jak vypadala před několika staletími, nejstarší buk v tomto parku má přes 500 let.
Hned za Kalkalpenem proletíme první alpský průsmyk na cestě. Mezi lyžařským střediskem Spital a městečkem Lienz leží Pyhrn Pass ve výšce 954 m. Po stranách míjíme v úrovni letu vrcholy Warscheneck a Großer Pyhrgas s více jak dvěma tisíci metry výšky.
Tato brána do Alp vede do širokého údolí vedoucí až do Zell am See. Po čtvrt hodině jsme mezi dalšími lyžařskými středisky Schladming a Dachstein s vrcholky dosahujícími téměř tří tisíc metrů. V této fázi letu většina z nás mlčí. Necháváme se ohromit pohledem na nespočet drobných horských vesniček táhnoucích se údolím jako korálky v kontrastu s okolními alpskými masivy. Jak dlouho asi už Alpy takto majestátně stojí a přihlížejí, jak se v údolí střídá jedna generace lidí za druhou?
Po necelé půlhodině přichází pověstný přílet k Zell am See. Klesání vede postupně nad středem jezera Zeller See, podél města s Grand Hotelem na výběžku, poté těsně vedle umělé vodní nádrže v úbočí hory až po finální sestup přes golfové hřiště na runway. Díky dobrému počasí máme při sestupu přes jezero výhled na největší národní park Rakouska Vysoké Taury s nejvyšší horou Rakouska Großglockner dosahující 3.798 metrů. Pro piloty je to jedno z nejkrásnějších přiblížení v Alpách, a pro pasažéry stejně tak.
Grand Hotel Zell am See je náš tip pro zastávku na oběd. Stavba z 19. století ve wilhelminovském stylu stojí na privátním poloostrově a za dobu své historie hostila mnohé světové politiky, šlechtice i celebrity. Užili jsme si vydatný oběd podávaný se stříbrným servisem, s elegancí belle epoque a s výhledem na křišťálově čisté ledovcové jezero. Až jsme na chvíli znejistěli, jestli se nám chce zpátky do letadla, když se o nás tak vzorně starají.
Na letiště je to jen pár minut taxíkem a po vyřízení všech formalit s velice přátelskými pracovníky jsme opět v letadle a pojíždíme na vzlet z dráhy 08. Stoupáme znovu přes jezero a za dvacet minut jsme po průletu dalším alpským údolím u přírodního parku Berchtesgaden. Míjíme dominantu Watzmann s 2.713 metry výšky, téměř 8 kilometrů dlouhé ledovcové jezero Königsee a především slavné Orlí hnízdo na úpatí hory Hoher Goll ve výšce 1.834 metrů. V parku volně žijí orli volaví, skalní a mořští, nám naštěstí žádný z nich přímo nezkřížil cestu.
Hned po průletu kolem Berchtesgaden už opět jdeme na přistání. Tentokrát jsme vyměnili malé horské letiště v Zell am See za mezinárodní Salzburg. Hlavní důvod pro další zastávku byla prohlídka Hangar 7 od společnosti Red Bull. Výstava zahrnuje akrobatické letouny Red Bull, historická letadla, ale také formule, rallye auta, nebo například oblek Felixe Baumgartnera ve kterém seskočil ze stratosféry na Zemi. Ráj pro všechny velké i malé kluky!
V budově Hangar 7 se také nachází fine dining restaurace Ikarus oceněná dvěmi hvězdičkami Michelin, jejichž kreativní menu stojí za pozornost každého opravdového gurmána. My jsme už s plnými žaludky dali přednost jejich výborné kávě a dezertu, ale někdy příště nás degustační večeře jistě nemine.
Při průchodu bezpečnostní prohlídkou na cestě zpátky k letadlu nás mile překvapí, že v Salzburgu pasažérům vytisknout jejich vlastní palubní vstupenku. Pro všechny z nás je to poprvé, co máme v ruce letenku do Cessny. Dostáváme povolení k vzletu z dráhy 33 a užíváme si jedinečný výhled na staré město o rozloze 236 hektarů, které je celé zařazeno mezi památky UNESCO. Kam se dřív dívat? Pevnost Hohensalzburg čnící nad starým městem, dominantní salzburský Dóm, nebo palác Mirabell na druhé straně řeky Salzach?
Brzy poté se na obzoru brzy objeví Linec, nejprve dráha mezinárodního letiště, a poté historické centrum města. Na levé straně vidíme v centru katedrálu Mariendom, největší kostel v Rakousku s kapacitou až 20.000 lidí s věží sahající až do výšky 135 metrů. Po pravé straně kousek dál od centra se pro změnu rozléhá ohromný areál Voestalpine, jedné z největších železáren v Evropě, s produkcí pět milionů tun ze tří vysokých pecí. Jeden z dalších kontrastů, který nás při pohledu z výšky nutí k zamyšlení.
Závěr letu patří českým panoramatům jako je hrad Bítov na Vranovské přehradě, nebo jaderná elektrárna Dukovany už jen pár minut předtím, než se kola letadla opět dotknou přistávací dráhy v Brně. Vrátíme letadlo do chládku hangáru, uděláme si pár posledních fotek na památku a nikomu se po tomto zážitku ještě tak úplně nechce domů. Všichni se shodneme, že musíme brz podniknout další výlet. Létání je návykové!
Letěli jsme oblíbenou Cessnou 172.
Proč letadlem s Volantis Advisory s.r.o.:
- piloti se zkušenostmi z destinací, víme kam stojí za to zajít
- před letem i po letu nespěcháme – fotky, seznámení s letadlem
- letadlo má pečlivě umytá okna pro fotky bez chybičky
- kvalitní sluchátka s maximálním tlumením hluku
- zážitek z odletu z mezinárodního letiště Brno v malém letadle
- kyslík na palubě v případě potřeby
- krásný DÁRKOVÝ POUKAZ pokud je let překvapením
- dostanete detailní mapu s trasou a významnými body pro přehled během letu